• ۳۶۶۴۱۰۶۴ - ۰۲۵
ضرورت مجاز شدن واردات بدون انتقال ارز

ضرورت مجاز شدن واردات بدون انتقال ارز

0 دیدگاه 23 مهر 1398 چاپ خبر بازدید: 6464

به گزارش اینپیا، رضا رحمانی صبح امروز در جلسه صبحانه کاری با مدیران تشکل ها و انجمن های اتاق ایران با اشاره به اینکه سال ۹۸ تعداد بخشنامه ها بسیار کمتر از سال قبل است اظهار کرد:در تلاشیم این بخشنامه های خلق الساعه نباشد.
وی پس از شنیدن نظرات، انتقادات و پیشنهادات فعالان اقتصادی بخش خصوصی و توضیحات معاونانش درباره برخی بخشنامه ها که موجب بروز مشکل برای تولیدکنندگان شده گفت:هیچ قانونی نباید عطف به ماسبق شود و هیچ کجا نباید این اتفاق بیفتد.اگر چنین اتفاقی افتاده باشد باید سریعا اصلاح شود.اگر‌کالایی پیش از ممنوعیت ورود وارد شده اکنون نباید برای ترخیص دچار مشکل شود و قانون نباید به عقب برگردد.
رحمانی با اشاره به برخی خبرسازی ها درباره دپوی کالاها در گمرک نیز گفت:اگر در گمرک کالایی وجود دارد به دلیل دیگری است .این کالاها عمدتا کالای اساسی بوده و برای پیش بینی شرایط خاص تهیه و انبار شده اما بی تدبیری نبوده و کالای خاصی در گمرک نمانده است.
وی در بخش دیگری از سخنان تصریح کرد: ما با بانک مرکزی اختلاف نظر داریم و آن هم واردات بدون انتقال ارز است.بانک مرکزی نمی پذیرد اما ‌ما این مساله را یکی از ابزارهای حمایت از تولید کننده می دانیم.در دولت هم مصوب شد اما در مجلس رد شد.در شرایط جدید بدون انتقال ارز هم‌مجوز باید صادر شود و اگر‌کنترل شده باشد آسیبی به اقتصاد نمی زند.
وزیر صنعت پیشنهاد کرد جلسات بررسی و حل مشکل تولیدکنندگان به صورت ماهانه و با حضور مدیران انجمن ها و تشکل ها برگزار شود.
رحمانی درباره نهضت ساخت داخل هم تاکید کرد:باید ساخت داخل را حمایت کنیم و کوتاه هم‌نمی آییم.این یک تکلیف و راهبرد است که پرچمدار آن مقام‌معظم رهبری است.این نهضت تبدیل به برنامه شده و تا سال ۱۴۰۰ قرار است ۱۰ میلیارد دلار واردات را تبدیل به ساخت داخل کنیم.لیست آن رشته به رشته معلوم است و در کمیسیون اتاق مشخص است که قرار است چه کالاهایی داخلی ساری شوند.
وی تاکید کرد: ساخت داخل رونق می آورد و برخی زنجیره ها را راه می اندازد و با تغییر دولت هم تغییر نمی کند و سیاست کلی نظام است.همه اجرای نهضت ساخت داخل را پذیرفته اند.به عنوان مثال در صنایع پتروشیمی این موضوع با جدیت مورد توجه قرار گرفته است.
وزیر صنعت درباره برنامه های توسعه صادرات نیز گفت: برای توسعه صادرات کشور استان های معین تعیین می شوند تا تجارت با کشورهای منطقه به شکل چشم گیری رونق گیرد.به عنوان مثال در مورد اوراسیا استان های شمالی کشور تعیین می شوند تا حجم تجارت کشور را با کشورهای عضو اوراسیا افزایش دهند.
رحمانی با تاکید براینکه باید ذهنیت های گذشته را اصلاح کنیم ادامه داد:دولت و بخش خصوصی تئوری هم نظرند اما در اجرا باید هماهنگی لازم انجام شود.
وی با ارائه آمار اقتصادی کشور گفت: رشد صنعت در سال گذشته منفی ۹ بوده در سه ماهه اول صفر شده و در سه ماهه دوم مثبت شده است.شاخص بهای تولید کننده در شهریور ماه ۱۲ واحد درصد کاهش پیدا کرده و این مدیون تلاش هزاران فعال صنعتی و تولیدی است.
رحمانی با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی تولید رو به اتمام است اذعان کرد: گردنه مشکلات را رد کردیم و اگر بعضی جاها مشکلاتی هست به دلیل تعلل برخی از دستگاه هاست.
وی ادامه داد: ۱۰۰ قلم‌کالا از نظر بازار و ۴۴ قلم کالا از نظر تولید هر روز کنترل می شود و هر روز گزارش آن به رییس‌جمهور می رسد که در حال حاضر تولید دو سوم ۴۴ قلم کالای تولیدی داخلی روند افزایشی داشته است.در چنین شرایطی زمان اوج گیری صادرات کالاها و رفع موانع صادراتی است.
وی با اشاره به مشکلات موجود در صنعت لاستیک هم گفت: در زمینه لاستیک مشکلات داشتیم و با ۵ طرح ویژه تا دو الی سه سال دیگر در زمینه تولید لاستیک خودکفا خواهیم شد.

0 دیدگاه